søndag 29. mai 2011

Makroner!

Igår lagde jeg makroner, bare for å prøve noe nytt. Disse er veldig gode som kan brukes ved siden av kaffen. 

Det første du må gjøre er å skålde mandlene hvis du ikke bruker mandelmel. Da tar du mandlene i varmt vann og lar de ligge i vannet en liteen stund. Når de har ligget lenge nok er det bare til å dra av skallet

Etter du har fått av skrellet må du la de bli helt tørre før du gjør noe mer

Når de er blitt tørre finmaler du mandlene, før du blander de med en halv dl melis.



Så visper du eggehviten til den er helt stiv og blander inn 2 dl melis og en farge som du ønsker.



Når alt det er gjort må du blande inn alt sammen.

Så må du ta røren i en plastpose eller sprøytepose å klippe hull i den. Etter det sprøyter du de på et brett med litt mellomrom. Du må la de ligge litt på brettet i ca 30 min før du tar de ovnen, for da sprikker de ikke. Så setter du de i ovnen i 8-10 min

Når de er ferdige lar du de hvile litt på risten før du lager fyll og tar inni. Som fyll kan du bruke den jeg la ut ovenfor eller en smak som du syntes er god. Jeg brukte kremost med litt annet i ;)


Resultatet ble slik: De både ser og smaker godt!


Har du lagd makroner før?

- Veronica Stelander



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar